2016-01-02

Kalle Anka, Sverker och insynsregistret

Att insiders kan påverka marknaden är ingen nyhet. Där t.ex. Ola Rollén vandrar följer en stor flock. Det är inte alls konstigt med tanke på hans historiska framgång. Jag har knåpat ett tag på inlägget och nu blev det lustigt nog en artikel om just Ola och insiderhandel i dagens Svd (2016-01-02), som du kan läsa här: Så hittar du rätt "insiders" i börsdjungeln



Kalle känd från TV, på promenad med sina följare. Men varför har inte Kalle byxor?


Hur handlar egentligen insiders i upp och nedgångar på börsen? Vi undersöker och ser om vi blir klokare eller om det bara blir rappakalja.

Datat har jag hämtat från http://insynsok.fi.se/ - registrets data börjar år 1991 och innehåller insynshandel för 791 st bolag. Insynsregistret har ett antal transaktionstyper. För att göra det enkelt så har jag tittat på de transaktionstyperna som är vanligast. Köp och försäljning. Fördelningen ser iallafall ut såhär:


Några av typerna är för mig oklara. T.ex. Orsak okänd vid reg. Jag ställde därför frågan till FI och undrade även om de tillhandahåller någon beskrivning. Svaret jag fick gällande Orsak okänd: "Orsak okänd vid registrering är vanligtvis en transaktion mellan egna konton, därav+-". Vidare så gav de ett klart förvånande svar att alla typerna är allmänt vedertagna. Hur kan typer som "Orsak okänd vid reg", "Övrig förändring" vara vedertagna? Sverker i mig vaknade till liv. Nä, här finns det förbättringar att göra.

"Ska det vara så?"
Nästa problem som dyker upp är att FI av någon anledning blandar antal och belopp i en kolumn. Vi får anta att det är gjort så för att förenkla inrapporteringen. Det hade dock varit bra att hålla separat så man enkelt hade kunnat utgå från t.ex. beloppet vid analyser. Stor del av posterna är nu inlagda som antal (st), det betyder att vi har inte en aning om vad priset var när aktien köptes/såldes.



Här kan man ju ge upp och bli argare än matadoren i tjuren Ferdinand eller så gör man nånting ändå :-) Jag har därför valt att titta på antalet transaktioner då st inte riktigt heller blir tillförlitligt, tänk småbolag.

När jag hämtar data för OMXS30 så går jag via Yahoo Finance. YF har ett mycket bra API som går att anropa och en hel del data för många bolag över hela världen. Dock mest komplett för USA. För OMXS30 så börjar datat från 1991-07-09. Har därför valt att börja från år 1992.

Nog om det, nu tittar vi på graferna. Första visar köp/försäljning (antalet transaktioner) där jag även visar hur börsen har gått under perioden. Summeringen av transaktionen i grafen visas i slutet på året. Köp och försäljning följer ofta varandra i kurvan, skillnad dock vid finanskrisen 1998. Efter 1998 så tar det ett tag innan insiderköparna åter hittat tillbaka och köper rejält.

2008 toppade vi antalet köptransaktioner. Helt orädda(?) insiders trots Finanskrisen 2007-2008

På senare år har transaktionerna för köp/sälj minskat men nu verkar det vara på en uppgående trend trots att börsen är dyr.

Vad hittar du mer som är av intresse?

OMXS30 med insynshandel köp/försäljning

Antalet transaktioner köp/sälj per år

Det här citatet cirkulerar frekvent: "Sell in may and go away". Visserligen är det mest säljtransaktioner i maj men det är också flest köptransaktioner då. Samband till utdelningar?

Antalet transaktioner köp/sälj per månad

Tacos, fredagsmys och köpglada insiders på fredagar.
Antalet transaktioner köp/sälj per veckodag

Hur har Sveriges Warren Buffet (Fredrik Lundberg) handlat under åren? Han är vad man kan kalla, storköpare. Notera hur Fredrik handlat 1998, 1999 och 2011. Både som egen och juridisk person. Det man kan fundera över är vad Fredrik gjorde 2008?
Fredrik Lundbergs handel köp/sälj per år

En glad bonus är att titta på transaktionstypen Gåva för 2015. Pontus Lindwall har gett sin fru en fin gåva.


Det var allt, jag känner mig lite klokare gällande insiderhandeln. Hur känner du? Har du konstruktiv kritik eller några idéer på hur datat kan vridas och vändas? Skriv en kommentar eller kontakta mig på twitter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar